Beste slot voor een e-bike


Helaas worden er nog altijd enorm veel e-bikes gestolen vanwege de hoge aanschafwaarde. Daarom is het belangrijk om je e-bike op slot te zetten met goede sloten.

In dit artikel geen ellelange lijsten met mogelijke sloten voor je e-bike, maar tips voor de twee beste sloten die je op je e-bike zou moeten combineren.

Zet je e-bike altijd op slot met twee sloten. Het liefst een combinatie van een ringslot en een kettingslot. Gebruik het kettingslot om de fiets aan een vast object vast te maken.

Het beste ringslot voor jouw e-bike is de AXA Defender met ART 2-keurmerk (Bol.com). Veel e-bikes hebben vanuit de fabriek al dit slot, maar als dit niet het geval is kan je hem ook zelf installeren. Door de ART2 waardering wordt hij goedgekeurd door de meeste verzekeraars.

Het beste kettingslot is de ABUS Iven ART 2 (Bol.com). Dit 110 centimeter lange kettingslot heeft ook een ART2 keuring en is dus ook geschikt wanneer je je fiets verzekerd hebt. Gebruik het kettingslot om het frame van je fiets aan een vast object op slot te leggen.

De beste manier om een e-bike op slot te zetten

Wanneer je een fiets goed op slot wilt zetten maak je altijd gebruik van twee sloten. Dit kunnen bijvoorbeeld twee kettingsloten zijn, maar het is praktischer om een kettingslot en een ringslot te combineren.

Onthoud wel dat sloten een eventuele fietsendief alleen maar vertragen. Ieder slot is kapot te krijgen en iedere fiets is in theorie te stelen. Het is de kunst om een fietsendief af te schrikken door het hem moeilijker te maken.

Mijn advies is om je fiets zelf met een ringslot op slot te zetten, en vervolgens de fiets met een kettingslot vast te maken aan een vast object. Op die manier kan je fiets niet opgetild worden.

Wanneer je fiets niet aan een object vast staat, is de fiets eenvoudig op te tillen en in een busje te laden. Dit is een veel voorkomende modus operandie.

Verderop in dit artikel vertel ik je nog meer over de keurmerken, de verschillende soorten sloten, en geef ik je enkele aanvullende anti-diefstal tips voor je e-bike.

ART Keurmerk (sloten sterren)

Wellicht heb je wel eens van de term ART Keurmerk gehoord. Maar wat is het nu precies?

Het ART keurmerk wordt uitgegeven door de stichting ART. Zij zetten zich in om diefstal van tweewielers te voorkomen. Ze testen en controleren sloten uitvoerig, en geven het slot vervolgens een waardering op basis van het ART keurmerk. Het bestuur van stichting ART bestaat uit verzekeraars en belangengroepen zoals de ANWB en BOVAG.

De meeste diefstal verzekeringen hebben de voorwaarde dat je fiets met een ART goedgekeurd slot op slot staat. De waardering van de sloten wordt in sterren weergegeven. ART geeft keuringen van één tot vijf sterren uit.

De tekening die je hier in oranje ziet is ook op het slot zichtbaar. Links zie je het aantal sterren, in het midden het ART logo ter herkenning, en rechts de typegoedkeuring. Op die manier weet je met wat voor soort kwaliteit je te maken hebt.

Voor e-bikes vragen de meeste verzekeraars een ART 2 goedkeuring. Daarom heb ik in dit artikel ook gekozen voor de beste ART-2 sloten. Een hogere waardering (meer sterren) kan uiteraard ook. Zo moet een motor voorzien zijn van een ART 4 slot. Het nadeel is wel dat deze sloten vaak veel zwaarder zijn.

Soorten sloten voor e-bikes

Zoals ik al aangaf adviseer ik zelf om gebruik te maken van een combinatie van een ringslot en een kettingslot. Ik leg graag even de verschillen uit, en vertel je ook nog iets over beugelsloten en vouwsloten.

Ringslot

Vrijwel iedere fiets is voorzien van een ringslot. Dit slot zit aan het frame van je fiets bevestigd. Het grote voordeel is dat je dit slot altijd bij de hand hebt en nooit kan vergeten. Ook is het zo gemaakt dat het slot je fiets niet kan beschadigen.

Helaas zijn veel ringsloten door een beetje fietsendief eenvoudig open te breken. Het is daarom niet aan te raden om je fiets enkel met ringslot op slot te zetten.

De wat duurdere (ART 2 goedgekeurde) ringsloten zijn een stuk moeilijker open te breken. Toch zou ik je niet adviseren om je fiets zo op slot te zetten. Men kan je fiets natuurlijk gewoon optillen en op die manier in een busje plaatsen.

Ik heb mensen in mijn vriendenkring die op die manier bestolen zijn van hun fiets. Even 5 minuten binnen bij de supermarkt, om bij terugkomst te ontdekken dat de fiets verdwenen is.

Een ringslot is dus een prima optie, maar niet als enige slot. Combineer een ringslot altijd met een tweede slot om diefstal te voorkomen. Het beste en betaalbare ART2 ringslot is de AXA Defender (Bol.com).

Kettingslot

Een kettingslot is er om je fiets aan een vast object vast te zetten. Hierbij kan je denken aan een fietsenrek, hekwerk of lantaarnpaal. Op die manier kunnen fietsendieven je e-bike niet optillen en in een busje laden.

De naam kettingslot zegt het eigenlijk al, maar het slot bestaat uit een aaneenschakeling van schakels. Deze ketting van schakels is vaak gemaakt van gehard staal en is niet zomaar door te knippen. Dit is het grote voordeel van een kettingslot ten opzichte van een kabelslot.

Een van de meest verkochte kettingsloten in de ABUS Iven ART 2 kettingslot (Bol.com). Dit slot is voorzien van 8mm dikke schakels van gehard staal, omringd door een hoes van ivytex.

Deze hoes is UV bestendig, vuil en water afstotend, en slijtvast. Het voorkomt niet alleen beschadigingen aan de lak van je fiets, maar zorgt er ook voor dat de ketting minder snel zal gaan roesten.

Beugelslot of vouwslot

Een beugelsot of vouwslot kan je zien als alternatief voor een kettingslot. Zelf ben ik niet zo’n fan van deze sloten. Ze zijn vaak niet groot genoeg om je fiets aan een vast object vast te maken, waardoor ze in de praktijk vaak gebruikt worden als een soort tweede ringslot.

Op die manier kan je fiets als nog opgetilt worden en in een busje geladen worden. Het zijn op zich goede sloten, maar zorg er dan voor dat ze groot genoeg zijn om je fiets goed vast te maken.

Overigens zijn dit soort sloten vaak ook een stuk duurder dan een kettingslot. Het voordeel van een vouwslot is dat het lekker compact heeft, maar de prijs en beperkte functionaliteit maken dat ik zelf altijd voor een kettingslot kies.

Extra anti-diefstal tips voor e-bikes

Naast goede sloten zijn er natuurlijk nog andere preventie maatregelen om diefstal van je elektrische fiets te voorkomen. Een aantal tips op een rij:

1. Parkeer je fiets in een veilige stalling

Zorg ervoor dat je fiets op een veilie plaats gestald staat. Denk bijvoorbeeld aan een bewaakte fietsenstalling in het centrum van een stad. Staat je fiets in de nacht geparkeerd? Zorg er dan voor dat hij op een plek staat waar iedereen er zicht op heeft, het liefst met wat verlichting.

Zoals ik al aangaf zijn alle sloten open te breken. Goede sloten zorgen er puur voor dat het langer duurt voordat het slot kapot is. Je wilt dus voorkomen dat een fietsendief lange tijd ongemerkt zijn gang kan gaan.

Wanneer je fiets op een zichtbare locatie staat, zal de fietsendief minder geneigd zijn om minuten lang met je slot te rommelen.

2. Ringslot ter hoogte van het ventiel

Een handige truc die je vaak voorbij hoort komen is om je ringslot ter hoogte van het ventiel door je wiel heen te halen. Wanneer een fietsendief met een schroevendraaier of kovoet aan de slag zou gaan, is de kans groot dat hij het ventiel raakt en de band lek raakt.

Meerdere (ex-)fietsendieven hebben aangegeven dat ze liever een fiets uitkiezen waar het ringslot niet bij het ventiel geplaatst is.

Hou er wel rekening mee dat dit er natuurlijk ook voor kan zorgen dat je zelf je band lek maakt. Staat je fiets in een drukke fietsenstalling waar nogal eens wat fietsen verplaatst of omgegooid worden? Dan zou ik er niet voor kiezen om deze truc toe te passen.

3. Kettingslot niet aan het voorwiel

Zet je fiets met het kettingslot altijd aan het frame vast. Helaas zie je heel veel mensen de fiets met het voorwiel vast zetten. Het grote nadeel is dat het voorwiel eenvoudig te demonteren is.

Fietsendieven demonteren jouw voorwiel, schroeven een voorwiel uit een andere fiets, en fietsen vervolgens vrolijk weg. Het resultaat is dat enkel jouw voorwiel en een andere fiets zonder voorwiel achter blijven. Een truc die helaas vaak toegepast wordt.

Het best zou het zijn om je achterwiel met een ringslot vast te zetten. Vervolgens haal je een kettingslot door het frame én het voorwiel, en zet je de fiets vast aan een vast object zoals een lantaarnpaal of een boom. Op die manier staat alles goed op slot.

Conclusie: Beste slot voor een e-bike

We kunnen concluderen dat je een e-bike het best op slot zet met een ringslot én een kettingslot. Gebruik het kettingslot om het fram van je fiets vast te maken aan een vast object zoals een fietsenrek of lantaarnpaal.

Zorg ook voor goede sloten met minimaal een ART 2 goekeuring. Deze zijn in de meeste gevallen goed genoeg voor een diefstalverzekering. Bepaar vooral niet op sloten, goedkope sloten zijn soms in enkele seconden open te krijgen!

Ben

Ben heeft interesse in alles wat met veiligheid te maken heeft. Beroepsmatig heeft hij ook jaren in de beveiliging en brandbeveiliging gewerkt, vanuit die positie is hij deze website gestart. Op Benveiliger.nl probeert hij zo veel mogelijk van zijn kennis te delen om Nederland iedere dag een stukje veiliger te maken.

Recent Content